Gyermekeink speciális nevelési szükséglete nagymértékben meghatározó, ezért ez az óvodai program jelentősen eltér a többségi óvodák programjaitól. Ez az eltérés elsősorban azzal magyarázható, hogy a kisgyermekek spontán tanulása sérült, meg kell tanítani őket mindazokra, amelyeket a gyermekek a többségi óvodában a foglalkozásokon, indirekt módon sajátítanak el. Természetes kíváncsiságuk alacsonyabb szintje, illetve hiánya miatt nem várható, hogy belső motiváltságra kapcsolódjanak be a foglalkozásokba, ezért a részvételük egy-egy foglalkozáson az óvoda-, gyógypedagógus pozitív motivácójának eredménye. Programunk egyik fontos jellemzője a rugalmasság. A gyógypedagógus dönti el a gyermekcsoport, illetve az adott gyermek alapos ismerete birtokában, hogy melyik foglalkozásformát választja, hogy egy-egy foglalkozás mennyi ideig tart, az ismeretnyújtásban - szerzésben milyen mélységig jutnak el.
Mindez az óvoda-, gyógypedagógus részéről, a sérült gyermekek egész személyiségének ismeretét, azok feltétlen elfogadását feltételezi.
Gyermekeink szocializációjának érdekében célunk, a problémamegoldó készség, az önértékelés, a kognitív funkciók fejlesztése mellett az alapvető gyermeki tevékenység, a játék szerepének fontossága.
Az egyes foglalkozások szoros kapcsolata, a témakörök komplex módon történő feldolgozása mindig a kisgyermekek egyéni szükségleteit szolgálják.
A speciális nevelési szükségletekhez, életkori, érési sajátosságokhoz
igazodó támasznyújtás, az érzelmi biztonság nyújtásán túl törekszünk:
Az interperszonális kapcsolatok, az énkép kialakítására.
- Az önismeret fejlesztésére, attitűdök, normák kialakítására.
- Speciális módszerek, terápiák alkalmazásával segítjük az egyre pontosabb észlelést.
- Fejlesztjük a figyelem összpontosítását, a gondolkodást, az emlékezetet.
- Elősegítjük a verbális és nonverbális kommunikáció kialakulását.
- A tanulási képességeket meghatározó struktúrák fejlesztésénél a mozgásra alapozunk.
- Differenciált, a szükségletekhez igazodó segítségnyújtással végezzük a képességfejlesztést.
- Törekszünk a hiányosan működő képességek korrekciójára valamennyi területen.
- A percepciófejlesztés, a kognitív funkciók, a mozgás stb. fejlesztésén túl hangsúlyt kap az önkiszolgálás fejlesztése.
- Biztosítjuk az iskolai életmódra való felkészítést egyéni, kiscsoportos formában, játékosan, sok tapasztalatszerzést biztosítva a módszeres, következetes, apró lépésekben történő fejlesztéshez.
- Lehetőséget biztosítunk kiegészítő terápiák igénybevételére.
- Törekszünk a családközpontú gondoskodás megvalósítására, támaszkodunk a korai fejlesztés eredményeire.
- Támogatjuk az integrációs törekvéseket, felkészítjük az arra alkalmas gyermekeket a többségi intézményes nevelésre.
Mindezek a szülőkkel együttműködve, meleg, családias légkörben, a gyermekek egyenletes fejlődését biztosítva történnek.